Dankzij de eerdere erkenning van het Strategisch Project 'Toekomstsite Arsenaal' door de Vlaamse overheid werd in samenwerking met hogere en lokale overheden en private grondeigenaars al gewerkt op het gebied en is er als resultaat een ambitienota en raamwerkkaart neergelegd.
Door onderhandelingen met de NMBS werd het projectgebied uitgebreid.
Ragheno moet een duurzame en slimme wijk worden. Er worden hierbij ambitieuze duurzaamheidsprincipes naar voor geschoven. Alle gebouwen moeten klaar zijn om met elkaar verbonden te worden, zodat ze elkaar en het nutsinfrastructurennetwerk versterken. Er zal onderzocht worden welke collectieve of openbare systemen op het vlak van energieopwekking en -uitwisseling, afvalophaling of water mee met de wijkontwikkeling uitgebouwd kunnen worden. Een ambitieuze parkeernorm en strategie wordt vooropgesteld.
Gezien de complexiteit is gebleken dat een andere en intensievere aanpak met projectteams en kwaliteitsbewaker noodzakelijk is waarin opmaak masterplan, concrete projectvoorstellen, beeldkwaliteits- en duurzaamheidsprincipes en andere randvoorwaarden als één geheel besproken worden om zo tot één strategie te komen.
Het belang van een goede netwerkstructuur met private partners en betrokken overheden is essentieel voor de voortgang van het project.
Deze geïntegreerde aanpak en verderzetten van de ontwikkelingsstrategie is de grootste inzet van de verderzetting van het strategisch project.
Er zijn ook een aantal concrete projecten waarvoor er al een eerste vergunningsaanvraag werd ingediend of nog zal gebeuren. Gezien dit de eerste projecten op Ragheno zijn worden ze beschouwd als voorbeeldprojecten voor de andere toekomstige ontwikkelingen en is het van belang dat de ambities voor Ragheno hierin vervat zijn.
Een supervisor/kwaliteitsbewaker zal deze projecten toetsen aan de ambities van het masterplan.
Het is van belang om de ambities voor Ragheno niet enkel te communiceren maar ook juridisch te verankeren zodat mogelijke kopers op de hoogte zijn van de verwachtingen en randvoorwaarden.
Hiervoor zal er specifiek voor Ragheno een richtlijnennota met de minimale randvoorwaarden en aanbevelingen worden opgemaakt en aangenomen als Beleidsmatige Gewenste Ontwikkeling zoals bedoeld in artikel 4.3.1,§2,2° VCRO alsook een kaderbesluit dat de financiële stedenbouwkundige last bepaalt opgemaakt worden.
De studie voor de Arsenaalverbinding, hoofdontsluitingsweg voor Ragheno, zal samen met AWV aangevat worden.
Voor het masterplan zal tijdens deze tweede periode het volgende uitgewerkt worden: een ambitieuze mobiliteitsstrategie en bijhorende parkeerstrategie, een verfijning van het programma en een visie van de toekomstige infrastructuur in de nieuwe wijk.